Kunst en cultuur worden gerekend tot de bemoeigoederen: goederen en diensten waarvan de overheid wil dat iedereen er gebruik van moet kunnen maken. De productie van dit type goederen en diensten wordt daarom door de overheid bekostigd via subsidies, vaak vanuit reguliere kunst- en cultuurinstellingen. Urban Arts vist hierbij vaak achter het net doordat ze niet alle vakjes in de subsidieaanvraag kunnen aankruisen, of omdat het totstandkomingsproces anders verloopt dan bij de traditionele kunsten. Dit geldt ook voor street art en graffiti.
Er is in de afgelopen 40 jaar geen andere kunststroming geweest die wereldwijd zo’n impact heeft gehad op het straatbeeld en de huidige kijk op kunst als street art en graffiti.
Het Mondriaan Fonds schakelde Collabros in om de wereld van street art en graffiti te leren kennen en om vanuit nieuwe inzichten tot een nieuw fondsenbeleid te komen.
Collabros heeft een specifiek programma voor het Mondriaan Fonds ontworpen gericht op het verdiepen van de verbinding tussen verschillende stakeholders. Door het actieve en participerende karakter van het programma kregen de stakeholders tijdens de eerste Collabros Learning Lab sessie de kans om met elkaar in gesprek te gaan, elkaar vragen te stellen en zo tot nieuwe inzichten te komen.
Aan Collabros nu de taak om alle verworven kennis te bundelen en als uitgangspunt te gebruiken bij het ontwerpen van de volgende sessie.